Hallo Allemaal
Wie kent dit allereerste Radio -onvangertje nog.
Als bouwdoosje te koop bij diverse Haagse Hobby-zaken.
De pupil --- het was ontwikkeld door de Amroh -jongens te Muiden. ivm, de Nieuwe 402 spoel , die ze op de markt brachten.
Er bestond al een vierkante Mu-core -spoel, maar de nieuwe ronde was iets beter.
Hierom heen werd , (een van) de eerste jongensradio- tjes ,als bouwpakket in de Handel gebracht , uitgebracht door---- de Firma Maxwel ,(Utrecht) die gelijk, de Radio -cursussen er aan knoopte
Er bestonden wel andere --schema,s-maar waren veel eenvoudiger van opzet, --terwijl de geluids -sterkte ,ook vaak te wensen overliet.
Nu ,hadden wij, --dat weet iedereen, wel, daar in Scheveningen , GEEN last van.
De Radio-palen knetterden over al door heen,
Zelfs de Eerste Elektronische Orgels in veel Scheveningse Huishoudens,en de ( eerste Intercoms, )gaven soms , in plaats , van ---Het Hijgend Hert---P.S 42, geloof ik ,een Niet Hijgende ,maar knetter harde Zender , die ,series , berichten en Boodschappen, over je pedalen en luidsprekers heen stuurde, of wat dan ook .
(Nostalgie) Radio -van der Broek , verkocht heel wat Filters , in die tijd , voor dergelijke gevallen, of bouwde ze IN.!
Maar terug naar de Pupil.
Duizenden zijn er gekocht , van dit verschrikkelijke populaire - setje dat als eerste een Radio -buisje had.
Met een koptelefoon er bij , konden zo heel wat binnen -landse, en zwakke Buitenlandse zenders ontvangen worden.
Het was spannend .
Ergens op de Frederik Hendrik laan , had je de dichts bijzijnde Onderdelen handel , waar ze de spulletjes los verkochten, --------------anders moest je de stad in.
Solderen met een klomp Rood Koper op de gaspit, bij Moeders in de Keuken.
Een gloei-batterijteje van 1 en 1/2 volt voor de Gloeidraden voor de DL-92 buis.
Een Anode - batterij voor de ---15 Volt
voor de Anode van het buisje ,wat een flinke versterking gaf.
Wie kent niet het merk ---de witte Kat---?batterijen
Uren heb ik er mee gezeten, en veel lol er aan beleefd.
Het schema ,moet ik even uitpluizen, als ik zo in de kast kijk.
maar moet nog ergens een oud blaadje hebben.
Groeten Prop.
Foto -2 het Front plaatje ---moest je uitboren.